Ako vytvoriť webstránku?

Podrobný návod krok za krokom ako si vytvoriť
vlastnú webstránku v systéme WordPress

Predpokladám, že s týmto budete súhlasiť:

Každý, kto to myslí so svojim podnikaním aspoň trochu vážne nemôže zanedbávať význam internetu a mal by mať svoju vlastnú webstránku.

Vôbec nemusíte podnikať online, či vlastniť e-shop.

Často stačí, ak potenciálny zákazník nájde vašu stránku so základnými informáciami, kontaktom, mapou či pozitívnymi referenciami. Ak totiž nenájde tú vašu, nájde ponuku konkurencie.

Možno sa však pýtate:

Ako vytvoriť webstránku? A koľko taká webstránka stojí?

Aké sú základné možnosti vytvorenia webstránky?

Možností je samozrejme hneď niekoľko a každý, kto si chce vytvoriť vlastnú webstránku, má veľký výber.

Webstránka zadarmo

Prvou možnosťou je nájsť službu zadarmo, pomocou ktorej si vytvoríte jednoduchú stránku a nezaplatíte ani cent. Na internete existuje množstvo takýchto stránok, v tomto článku sa však nimi nebudem zaoberať z dôvodu veľkého množstva nevýhod.

  ✘  Najväčšou nevýhodou sú obmedzené možnosti. Služby zadarmo väčšinou poskytujú veľmi obmedzené možnosti vkladania obsahu na vaše webstránky. Nebudete môcť upraviť stránku presne podľa vašich predstáv, nebudete môcť ovplyvniť, ako vyzerajú jednotlivé elementy, jednoducho – nebudete mať plnú kontrolu nad svojou webstránkou.

  ✘  Druhou obrovskou nevýhodou je, že v prípade bezplatných služieb nemáte k dispozícii vlastnú doménu. Vaša stránka teda bude mať adresu v tvare vasnazov.nazovsluzby.sk. Ak to myslíte s vašou webstránkou aspoň trochu vážne, určite budete ochotný investovať pár eur ročne na to, aby vaša značka nevyzerala neprofesionálne a lacno.

  ✘  Ďalšou nevýhodou je, že pri bezplatných webstránkach väčšinou daná služba vloží na váš web svoju reklamu, ktorú nemôžete odstrániť, pokiaľ si za to nepriplatíte. A z webstránky zadarmo sa stáva webstránka s obmedzenými možnosťami a platením za to, že na nej nechcete cudziu reklamu.

Webstránka od profesionála

Oveľa lepšou možnosťou je dať si stránku spraviť profesionálnej firme alebo freelancerovi. V takomto prípade si zaplatíte za webhosting a doménu a samozrejme za samotné vytvorenie stránky.

Na internete možno nájsť množstvo šikovných firiem i jednotlivcov, ktorí vám stránku vytvoria presne podľa vašich predstáv. Pri výbere treba určite hľadieť na profesionalitu, skúsenosti a dobré referencie.

Faktom však ostáva, že takéto vytvorenie webstránky sa pohybuje v cenovom rozpätí niekoľkých stoviek eur. Nie každý je ochotný vraziť toľko peňazí do, povedzme, začínajúceho projektu, obzvlášť v prípade, ak máte tesný rozpočet. A práve pre vás je napísaný tento článok, v ktorom nájdete detailný návod na to, ako si vytvoriť webstránku za rozumnú cenu.

Zlatá stredná cesta

Zlatou strednou cestou medzi free službami, ktoré sú síce lacné, ale nekvalitné a profesionálnymi službami, ktoré sú (zväčša) kvalitné, ale nie lacné, je vytvorenie vlastnej webstránky svojpomocne.

Stále viac webdeveloperov a programátorov si začalo uvedomovať, že ľudia chcú mať absolútnu kontrolu nad svojou webstránkou a možnosť vytvoriť si ju sami, bez znalosti programovania.

A tak vzniká stále viac a viac kvalitných služieb a systémov, ktoré takúto možnosť poskytujú. Chce to len trochu času a chuť naučiť sa niečo nové.

Ako vytvoriť webstránku vo WordPresse?

V tomto článku vám detailne popíšem spôsob, ktorý mám niekoľkokrát odskúšaný. Ide o vytvorenie stránky pomocou redakčného systému WordPress.

Ak WordPress poznáte, nemusím vám ho predstavovať a môžete pokojne prescrollovať nižšie. Ak nie, tu je pár dôvodov, prečo považujem túto platformu za jednu z najlepších možností:

Čo je to WordPress?

WordPress je redakčný systém (CMS) na tvorbu webstránok. Je teda akýmsi jadrom vašej webstránky, vďaka ktorému môžete meniť vzhľad a pridávať obsah bez toho, aby ste museli vedieť jeden z programovacích jazykov.

Prečo práve WordPress?

  • Je zadarmo – WordPress je a vždy bude zadarmo. Je tvorený komunitou nadšencov a keďže ide o tzv. open source softwér, každý môže prispievať k jeho zlepšovaniu.
  • Je univerzálny – Hoci je zadarmo, na WordPresse môžete vytvoriť (takmer) čokoľvek, čo si dokážete predstaviť. Vďaka obrovskému množstvu tém a pluginov je WordPress univerzálnym nástrojom.
  • Je jednoduchý  Naučiť sa pracovať s WordPressom nie je vôbec zložité.
  • Je populárny – V súčasnosti používa tento redakčný systém 28% všetkých webových stránok. Áno, čítate dobre – viac ako štvrtina všetkých stránok na internete beží na WordPresse.
  • Je bezpečný a kvalitný – WordPress je dôkladne zabezpečený (a vďaka pluginom sa dá zabezpečiť ešte viac) a má dobre napísaný kód, ktorý je neustále vylepšovaný novými aktualizáciami.
  • Používajú ho aj profesionáli – Systém WordPress používa napríklad Nadácia Baracka Obamu, oficiálna stránka Mercedes-Benz, stránka BBC America, niekoľko univerzít a mnohé ďalšie.
  • Má obrovskú komunitu používateľov – Čo to znamená? Čokoľvek, čo budete riešiť, už s veľkou pravdepodobnosťou riešil niekto pred vami. Na internete je obrovská databáza návodov, tipov a trikov.
  • Je dostupný aj v slovenčineSlovenská WordPress komunita nie je vôbec malá. Vďaka nej je WordPress preložený do slovenčiny a k dispozícii tiež máme veľkú databázu podkladov k tomuto redakčnému systému.
V nasledujúcich riadkoch vám dopodrobna vysvetlím, ako si môžete vytvoriť svoju vlastnú webstránku, ktorá bude fungovať na redakčnom systéme WordPress.

V pomere cena/kvalita/možnosti sa mi tento spôsob osvedčil veľmi dobre, je užívateľsky jednoduchý a zvládne ho každý, kto je ochotný investovať trochu svojho času a energie.

Koľko stojí vytvorenie vlastnej webstránky?

1. Doména a hosting

od 40€

2. Inštalácia WordPress

zadarmo

3. Výber správnej témy

od 0€ do 100€

= VLASTNÁ WEBSTRÁNKA

SPOLU:
40€ – 140€

Aké sú výhody takto vytvorenej webstránky?

  • nemusíte vedieť programovať
  • máte plnú kontrolu nad svojou webstránkou
  • profesionalita – máte vlastnú doménu a vlastnú e-mailovú adresu
  • rozumná cena

Poďme sa teda pozrieť na jednotlivé kroky:

KROK 1

Ako vybrať webhosting a doménu?

Prvým krokom pri tvorbe vlastnej stránky je výber webhostingu a vlastnej domény.

Čo je to webhosting?

Webhosting je priestor, ktorý vám poskytovateľ webhostingových služieb pridelí na svojich serveroch. Je to teda miesto, kde bude váš web – texty, obrázky, kód – reálne uložený.

Čo je to doména?

Doména je adresa vašej webstránky, ktorú získate zakúpením u registrátora domén (zvyčajne na jeden rok a potom každoročne registráciu predlžujete). Doménou tejto stránky je napríklad www.webideas.sk

Poskytovateľov hostingových služieb a predajcov domén nájdete veľké množstvo bez väčších problémov. Ja osobne mám veľmi dobré skúsenosti so spoločnosťou Websupport, u ktorej si jednoducho objednáte hosting aj doménu v priebehu niekoľkých minút.

Prečo Websupport?

Websupport je jednotkou medzi hostingovými službami na Slovensku. A oprávnene. Nejdem tu detailne opisovať kvality týkajúce sa skvelej rýchlosti serverov a prvotriedneho zabezpečenia.

Vyzdvihnem však skutočne perfektnú a ochotnú zákaznícku podporu, ktorá je ich trademarkom (ako už názov firmy napovedá) a pomôže vám s čímkoľvek.

Za zmienku tiež stojí, že vďaka WebSupportu je inštalácia WordPressu otázkou niekoľkých klikov. 

Ako kúpiť webhosting?

Kúpa webhostingu je jednoduchá záležitosť, ktorú zvládnete za pár minút. V prípade, že ste sa rozhodli zakúpiť hosting od Websupportu, odporúčam ich produkt s názvom The Hosting.

Pokiaľ potrebujete webhosting pre jednoduchú webstránku s pár podstránkami, textami a obrázkami, bude vám bohato stačiť prednastavený priestor 3 GB. V prípade potreby je možné toto nastavanie kedykoľvek zmeniť a prejsť na vyšší balíček, Websupport vás dokonca pri prečerpaní 90% objemu automaticky upozorní e-mailom.

Webhosting vás teda v takomto prípade vyjde približne 30 € na rok. 

Websupport ponúka aj produkt The Hosting pre WordPress, v ktorom je WordPress automaticky predinštalovaný. Najlacnejší variant za 4,30 € mesačne však ponúka 15 GB priestoru, ktoré pravdepodobne nevyužijete. Navyše, WordPress veľmi jednoducho nainštalujete aj na The Hosting. 

Po výbere webhostingu vás Websupport vyzve, či si chcete zaregistrovať aj doménu. Tú si môžete zaregistrovať už skôr, alebo tak urobiť v tomto kroku.

Názov domény by ste si však mali dobre premyslieť, keďže ňou budete reprezentovať svoju značku.

Základné pravidlá pri výbere domény

Pri výbere domény treba dodržiavať niekoľko základných pravidiel. Doména by mala byť:

  • jednoducho zapamätateľná – ideálne tak, aby návštevník vedel opätovne zadať názov vašej stránky do prehliadača bez zbytočného rozmýšľania
  • čo najkratšia – onlinejazykovekurzyanglictina.sk rozhodne nie je dobrý názov domény
  • mala by dobre vyzerať – niekedy jednoducho kombinácia slov nevyzerá dobre (napríklad zdvojenie hlásky, predajjablk.sk) a treba sa zamyslieť nad alternatívou
  • nemala by obsahovať pomlčky – súvisí s predošlým bodom; nie je to síce najväčšia tragédia, ale domény bez pomlčky sú zaužívanejšie a v hovorenej reči znie lepšie “odporúčam horskebicykle bodka es ká” než “odporúčam horske pomlčka bicykle bodka es ká”.
  • nemala by obsahovať čísla – pokiaľ to naozaj nie je nevyhnutné; tiež ide skôr o zaužívaný spôsob, než pravidlo
  • pokiaľ ide o slovenskú stránku, mala by mať .sk koncovku – v prípade, že je obsadená, môžete zvážiť alternatívny názov, alebo inú koncovku (.com, .eu sú už na Slovensku celkom bežné), rizikom je však, že si vašu doménu budú návštevníci mýliť s .sk doménou

Názov domény

Ako názov domény je najlepšie vybrať názov vašej značky – teda názov firmy, prípadne vaše meno, ak pod ním vystupujete. Týmto spôsobom budete u návštevníkov vašej stránky budovať povedomie o vašej značke.

Druhou možnosťou je použitie kľúčového slova – zväčša ide o názov produktu, na ktorý sa zameriavate. Výhodou je predovšetkým to, že už z prvotného pohľadu na názov domény bude potenciálnemu zákazníkovi jasné, čo môže u vás očakávať. 

Problémom je, že s veľkou pravdepodobnosťou už bude kľúčové slovo s doménovou koncovkou .sk obsadené. V takom prípade je možné spraviť si zbežný prieskum kľúčových slov a zistiť, aké alternatívne možnosti máte.

Na prieskum a analýzu kľúčových slov existuje veľké množstvo nástrojov – rozhodne odporúčam niektorý vyskúšať, mnohé vám umožnia spraviť si základnú analýzu zdarma.  Ak aj nevyberiete priamo názov domény, získate prehľad o vyhľadávaných kľúčových slovách, ktoré sú veľmi potrebné pre neskoršiu optimazlizáciu pre vyhľadávače (SEO).

Ešte lepším riešením môže byť kombinácia značky a kľúčového slova v doméne.

Uveďme si dva príklady:

1. Firma Bajker s celoslovenskou pôsobnosťou, zaoberajúca sa predajom bicyklov by si mohla zvoliť doménu bicykle.sk, je však takmer isté, že takáto doména už bude zaregistrovaná. Voľbou teda môže byť bajker.sk (značka) alebo bicyklebajker.sk (kombinácia kľúčového slova a značky).

2. Malý podnikateľ Peter Molnár, ktorý vystupuje pod svojim menom a vlastní predajňu bicyklov vo Zvolene, má tiež niekoľko možností. Domény predajbicyklovzvolen.sk alebo predajbicyklovmolnar.sk sú síce výstižné, avšak príliš dlhé a ťažko zapamätateľné. Doména molnar.sk zas buduje značku (v tomto prípade meno pána Molnára), ale z názvu nie je jasné, o akú oblasť ide. Ideálnym riešením je teda doména bicyklemolnar.sk, prípadne bicyklezvolen.sk, nakoľko ide o lokálnu predajňu. Takéto domény sú ľahko čitateľné, dobre zapamätateľné, obsahujú kľúčové slovo a je z nich jasné, čo môže návštevník očakávať.

Dostupnosť domény si ľahko overíte napríklad priamo na stránke Websupportu.

Ako prepojiť doménu a hosting?

V prípade, že ste si zakúpili hosting aj doménu u jedného poskytovateľa služieb, je prepojenie veľmi jednoduché. Vo Websupporte sa stačí prihlásiť do administračného rozhrania a pri danej doméne kliknúť na zelené tlačidlo Pridať k hostingu. Zmeny sa väčšinou prejavia do niekoľkých minút.

Keď už máte prepojenú doménu a hosting, môžete si vytvoriť vlastnú e-mailovú adresu v tvare nazov@vasadomena.sk Mať na stránke kontaktný e-mail s koncovkou @gmail.com predsa len nevyzerá príliš profesionálne. Čo je však najlepšie? Svoj nový e-mail môžete so svojim terajším Gmailom prepojiť a posielať a prijímať poštu z novej adresy v Gmaile.

Novú emailovú schránku vytvoríte tak, že prejdete do administrácie domény a v ľavom menu kliknete na E-MAILY a následne na Vytvoriť novú schránku. Zvoľte si meno a heslo a nezabudnite vypnúť GEO ochranu. Prepojenie s Gmailom vám zaberie asi 5 minút a podrobný návod nájdete napríklad v tomto článku.

Zhrňme si teda, čo získate kúpou kvalitného webhostingu a domény iba za 40€/ročne:

  • Vlastný priestor pre svoju webstránku
  • Technickú podporu ochotnú pomôcť kedykoľvek budete niečo potrebovať
  • Dobre vyzerajúcu doménu
  • Vlastný e-mail
  • a predovšetkým…PROFESIONALITU a NEOBMEDZENÉ MOŽNOSTI

Myslím, že sa to oplatí.

Čo poviete?

Máme teda za sebou prvý a veľmi dôležitý krok. V druhom kroku sa pozrieme na to, ako nainštalovať WordPress a ako tento redakčný systém funguje.

KROK 2

Inštalácia a základné nastavenia WordPressu

WordPress vám už predstavovať nemusím, v tomto kroku si však ukážeme detailný návod ako WordPress nainštalovať a predstavíme si jeho dva základné typy doplnkov – pluginy a témy.

Inštaláciu WordPress si opäť ukážeme na príklade webhostingu The Hosting od Websupportu, ktorý je veľmi jednoduchý.

V prípade, že ste sa rozhodli pre iného poskytovateľa webhostingu, zistite, či má prednastavenú funkciu inštalácie WordPressu. Ak nemá, budete musieť WordPress nainštalovať manuálne, čo je trochu technicky náročnejšie, ale stále zvládnuteľné. Návod nájdete napríklad na oficiálnej stránke WordPress. V prípade, že si však nie ste istý, ako postupovať, radšej prenechajte inštaláciu na niekoho, kto sa v tom vyzná. Ak potrebujete s niečím poradiť, pokojne ma kontaktujte.

Inštalácia WordPress cez Websupport

Ak ste si objednali The Hosting pre WordPress, gratulujem, WordPress máte nainštalovaný!

Ak ste si objednali The Hosting, gratulovať vám budem o 5 minút ?

Ako prvé sa prihlásite do administračného rozhrania svojho webhostingu a prejdete do administrácie domény:

Websupport ešte pred samotnou inštaláciou WordPressu odporúča prejsť v ľavom menu do sekcie WEB → WEB NASTAVENIA → PHP nastavenia a nastaviť:

– php verziu na php7

– memory limit aspoň na 128 MB

– max_execution_time aspoň na 30s

Po tomto kroku Uložíme nastavenia a prejdeme k samotnej inštalácii WordPressu.

V tej istej sekcii WEB teraz prejdeme do časti CMS – REDAKČNÉ SYSTÉMY. Na výber máme dve možnosti: WordPress Websupport Edition, kde tím WebSupportu doinštaloval základné potrebné pluginy, alebo klasickú, čistú, verziu WordPress. Ja osobne som si zvolil čistú verziu a pluginy, ktoré potrebujem som si nainštaloval sám, Websupport edíciou však rozhodne nič nepokazíte, pretože vybrali naozaj kvalitné a užitočné pluginy.

Po kliknutí na Nainštalovať sa vám zobrazí tabuľka, v ktorej vyplníte svoje údaje:

1. Prednastavené www v poli Adresa nemeníme. Meníme ho iba v prípade, že chceme mať WordPress nainštalovaný na konkrétnej subdoméne (subdomena.vasastranka.sk). V tom prípade napíšeme názov subdomény.

2. Vložíme názov stránky a váš e-mail, ktorý bude slúžiť  na prípadnú obnovu hesla. Obe sa dajú neskôr kedykoľvek zmeniť v nastaveniach WordPress.

3. Zvolíme si prihlasovacie meno a heslo, ktorými sa budete prihlasovať do WordPress. Na meno nepoužívajte triviálne názvy ako “admin”.

Heslo si môžete dať vygenerovať (v tom prípade vám systém automaticky vygeneruje heslo typu “Vgs52HPl9m”). Meno a heslo si niekam uložte.

Čím komplikovanejšie budú obe položky, tým viac zvýšite bezpečnosť. Pri hesle určite kombinujte veľké a malé písmená a čísla. 

4. Kliknite na tlačidlo Nainštalovať

Gratulujem vám! 🙂

Práve ste úspešne nainštalovali WordPress!

Prihlásiť sa môžete na adrese www.vasastranka.sk/wp-admin

WordPress mám nainštalovaný. Čo teraz?

Hneď na začiatku po inštalácii WordPressu je dobré spraviť niekoľko základných úkonov a nastavení. Prejdime si ich teda jedno po druhom:

 Odstráňte predpripravené články

WordPress na vašu stránku vložil ukážkový článok. V ľavej časti menu kliknite na časť Články a odstráňte úvodný článok Ahoj svet. Potom kliknite na Stránky a odstráňte stránku Ukážka strany. Rovnako odporúčam v časti Pluginy zmazať predinštalovaný plugin Ahoj Dolly.

Zároveň ste sa práve v stručnosti zoznámili s troma dôležitými časťami administrácie WordPressu, s ktorými budete pracovať pomerne často – Článkami, Stránkami a Pluginmi.

Zmeňte nastavenie trvalých odkazov

Veľmi jednoduché. Stačí v ľavom menu prejsť do NastaveniaTrvalé odkazy a zvoliť „názov článku“. Namiesto škaredých odkazov typu www.vasastranka.sk/?p=34769 budete mať pekné odkazy typu www.vasastranka.sk/ponuka-sluzieb. 

Nastavte si SSL certifikát

Bezpečnostný certifikát (ktorý spoznáte tak, že url stránky začína s https:// a je označená symbolom zeleného zámku) je dnes štandardom a Google dokonca uprednostňuje stránky, ktoré ho používajú. Preto odporúčam prejsť naň čím skôr.

Nemusíte platiť veľké peniaze, úplne postačí ak využijete bezplatný Let’s encrypt certifikát. Vo Websupporte ho nainštalujete pár klikmi a na správny chod vo WordPresse odporúčam použiť bezplatný plugin Really Simple SSL.

A keď už hovoríme o pluginoch, pozrime sa na to, čo to vlastne je a ako fungujú.

Ako WordPress funguje?

Samotný WordPress je jednoduchý systém, v ktorom sa naučíte pracovať veľmi rýchlo. Keďže bol pôvodne určený predovšetkým na správu blogov, jeho základná inštalácia je zameraná práve týmto smerom.

Jeho sila však spočíva v rozšíreniach, ktoré je možné doinštalovať k základnému balíku. Vďaka nim sa z tohto systému stal najobľúbenejší a najuniverzálnejší redakčný systém, s ktorým môžete vytvoriť takmer čokoľvek, od jednoduchých blogov až po zložitejšie stránky či dokonca e-shopy. Na nasledujúcich riadkoch si predstavíme dva základné typy rozšírení pre WordPress – pluginytémy.

Pluginy

Pluginy sú programy, ktoré je možné doinštalovať k základnému balíku WordPress. Predstavte si, že WordPress je mobilný telefón. Pluginy sú v tom prípade jeho aplikácie.
Niektoré sú veľmi jednoduché a upravujú drobnosti na vašej stránke, iné sú zložitejšie a starajú sa napríklad o bezpečnosť či zálohovanie. Niektoré sú zadarmo, niektoré sú platené, v oboch kategóriách sa nájdu veľmi kvalitné aj nekvalitné kúsky.

Ako vybrať dobrý plugin?

Zoznam free pluginov môžete nájsť v knižnici pluginov. Dostanete sa do nej aj prostredníctvom administračného rozhrania. Stačí kliknúť v menu na Pluginy – Pridať nový. Pri výbere pluginu treba sledovať niekoľko parametrov. Predovšetkým:

– Dobré hodnotenie

– Časté aktualizácie

– Kompatibilita s vašou verziou WordPress

Príklad kvalitného pluginu s častými aktualizáciami a vysokým hodnotením.

Príklad nekvalitného, roky neaktualizovaného pluginu s minimálnym hodnotením.

Päť kvalitných a obľúbených pluginov zadarmo,
ktoré sa vám určite zídu:

Wordfence Security – Bezpečnosť je v dnešnom online svete absolútnym základom. Plugin WordFence patrí medzi najlepšie pluginy na zabezpečenie WordPress a už vo svojej základnej free verzii výrazne zvýši bezpečnosť vašej webstránky. V prípade, že chcete mať väčšiu kontrolu nad bezpečnosťou, k dispozícii máte premium verziu tohto pluginu. (Alternatíva: Sucuri)
Akismet – Akismet je šikovný plugin priamo od vývojárov WordPress, ktorý vašu stránku ochráni pred nežiadúcim a otravným spamom. Jeho výhodou je, že je priamo predinštalovaný vo WordPresse, takže ho stačí aktivovať a začať používať.
Yoast SEO – Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) je súbor techník a osvedčených postupov, ktoré zabezpečujú, aby sa vaša stránka zobrazovala vo výsledkoch vyhľadávania internetových vyhľadávačov čo najvyššie. Je preto neoddeliteľnou súčasťou tvorby akejkoľvek stránky. Veľmi kvalitným a praktickým pomocníkom je plugin Yoast SEO. (Alternatíva: All in one SEO pack)
WP Super Cache – Tento plugin umožní ukladanie dát do vyrovnávacej pamäte prehliadača. Keď niekto príde na vašu webstránku po prvýkrát, niektoré súbory sa uložia do vyrovnávacej pamäte a pri opätovnej návšteve sa mu stránka načíta rýchlejšie. (Alternatíva: W3 Total Cache)
Google Analytics by Monsterinsights – Dlhý názov, jednoduché vysvetlenie. Vďaka tomuto pluginu zosynchronizujete svoj WordPress s účtom Google Analytics. Môžete tak sledovať užitočné štatistiky o návštevníkoch vášho webu priamo vo svojom WordPress rozhraní.

Na výber samozrejme máte oveľa väčšie množstvo pluginov. Inšpirovať sa môžete napríklad skvelým článkom Rolanda Vojkovského, v ktorom predstavuje 29 najlepších WordPress pluginov.

Čo sa týka pluginov, platí pravidlo menej je niekedy viac. Pri každej inštalácii pluginu si premyslite, či ho naozaj potrebujete a neinštalujte nový plugin na každú drobnosť na vašej stránke. Veľké množstvo nekvalitných pluginov spôsobí spomalenie vašej stránky a môže byť bezpečnostným rizikom.

Poďme sa teraz pozrieť na poslednú, ale o to dôležitejšiu časť nášho návodu,
ako vytvoriť webstránku – výber správnej témy.

KROK 3

Ako vybrať najlepšiu tému?

Výber správnej témy pre vašu webstránku je jedným z najdôležitejších rozhodnutí, ktoré urobíte. Téma (niekedy nazývaná aj šablóna) totiž určuje, ako bude vaša stránka vyzerať. Vďaka téme, ktorú nainštalujete do vášho WordPressu, budete môcť ovplyvňovať rozloženie a vzhľad jednotlivých elementov.

Existujú tisíce kvalitných tém pre WordPress. Tie zadarmo môžete nainštalovať priamo vo vašom WordPress rozhraní prostredníctvom knižnice tém. Stačí ak v ľavom menu kliknete na Vzhľad – Témy a potom na tlačidlo Pridať novú.

Témy zadarmo samozrejme majú svoje obmedzenia. Väčšinou ide o limitované možnosti nastavenia vzhľadu, či odkaz na výrobcu témy v pätičke stránky, ktorý nie je možné odstrániť.

Oveľa väčšou nevýhodou však je, že témy zadarmo väčšinou neobsahujú editor. Samotný WordPress samozrejme obsahuje možnosť pridávať obsah už vo svojej základnej inštalácii, jeho editor však pripomína skôr textový editor typu Word (ako som spomínal, WordPress vznikol primárne ako platforma pre blogy). Ak chcete niečo viac, máte dve možnosti:

  1. doinštalovať editor vo forme pluginu
  2. nájsť tému, ktorá má zabudovaný editor
Osobne som vyskúšal obe možnosti a viacero tém a napokon sa mi najviac osvedčila téma Divi od Elegant Themes, so zabudovaným editorom Divi Builder. Samozrejme to nie je jediná kvalitná profesionálna téma na trhu, ale rozhodne patrí medzi tie najlepšie (a mnohí, vrátane mňa, ju považujú za najlepšiu).

Poznámka: Kvôli transparentnosti by som rád uviedol, že sa v tejto recenzii nachádzajú tzv. affiliate odkazy. Ak sa rozhodnete tému si kúpiť, získam určitú províziu, pričom vás to nebude stáť nič navyše. Ako môžete vidieť, neodporúčam “mačku vo vreci”, ale niečo čo poznám a mám sám odskúšané – konieckoncov, tému Divi používam aj na tejto stránke 🙂

5 dôvodov prečo považujem Divi za najlepšiu tému:

Je jednoduchá

Divi je vytvorená tak, aby sa s ňou dokázal naučiť robiť ktokoľvek. Jej editor funguje na princípe Drag and Drop – to znamená že jednotlivé elementy presúvate jednoducho potiahnutím myši.

Obrovskou výhodou je tiež možnosť upravovať stránku v live vizuálnom editore – nepracujete s abstraktnými elementami alebo kódmi, ale vidíte stránku presne tak, ako ju vidí jej návštevník.

Ide o takzvaný princíp WYSIWYG, z anglického “What you see is what you get” – To čo vidíš, to aj dostaneš. Editor si môžete sami vyskúšať na Divi demo stránke.

Vzdialenosť jednotlivých objektov napríklad v Divi zmeníte takto jednoducho:

Je univerzálna

S Divi máte neuveriteľne široké spektrum možností, ako bude vaša stránka vyzerať. Stránku môžete doslova poskladať z ničoho alebo môžete nájsť predpripravenú šablónu a svoj obsah vložiť do nej.

Či už idete vytvárať blog, jednostránkové portfólio alebo viacstránkový web plný obsahu, Divi vám to umožní.

Je „mobile-friendly“

Vedeli ste, že podľa štatistík prevýšil počet ľudí, ktorí prehliadajú internet na mobile desktopových používateľov?

Responzivita (správne zobrazenie na rôznych druhoch zariadení od stolové počítače, cez notebooky až po tablety a smartfóny) je preto jednou z najdôležitejších technických vlastností kvalitnej webstránky.

Podiel používateľov internetu podľa zariadenia.
Zdroj: Statcounter

Profíci z Elegant Themes, ktorí vytvorili Divi, na to samozrejme mysleli. Okrem toho, že stránka sa zobrazí správne na všetkých zariadeniach, máte možnosť jedným kliknutím skryť určité prvky na vybraných zariadeniach alebo nastaviť veľkosti jednotlivých elementov pre rôzne zariadenia manuálne.

Je pravidelne aktualizovaná

Obrovskou výhodou prémiových tém je, že sú pravidelne aktualizované – či už ide o drobné bezpečnostné aktualizácie alebo veľké updejty súvisiace s novými funkciami danej témy.

Divi používam dlhšiu domu a už niekoľko e-mailov o jej aktualizácii (väčšie aktualizácie sa objavia tak raz za mesiac-dva) mi doslova vyčarilo úsmev nad tvári, pretože obsahovali informácie o nových funkciách, ktoré ešte viac rozšírili možnosti tejto témy a zjednodušili moju prácu s ňou.

Z vlastnej skúsenosti teda môžem povedať, že jej vývojári na svojom produkte neustále tvrdo pracujú a pravidelne ho vylepšujú. A to je niečo, čo časom určite oceníte.

Má skvelý blog a podporu

Keďže je Divi veľmi obľúbená a má používateľov po celom svete, komunita okolo nej neustále produkuje veľké množstvo návodov, tipov, trikov a vylepšení.

Ak by ste si teda s niečím nevedeli poradiť, pravdepodobne nájdete odpoveď na obsiahlom blogu od Elegant Themes (pravidelne ho odoberám pretože sa tam každý týždeň objavia naozaj užitočné články) alebo inej stránke venovanej šablóne Divi.

Okrem toho máte v rámci predplatného k dispozícii online podporu, ktorá je vždy ochotná pomôcť vám. Ich systém funguje na báze „ticketov“, v rámci ktorých je dokonca možné ich technickému tímu dočasne sprístupniť váš WordPress účet (bez toho aby ste im museli dávať heslo), aby sa mohli na váš problém pozrieť priamo v administrácii.

Koľko Divi stojí?

Tému Divi je možné zakúpiť v rámci predplatného od Elegant Themes. To stojí ročne 89 dolárov, čo je spolu s DPH okolo 100€. Celý cenník si môžete pozrieť na stránke Elegant Themes.

Nie som veľký fanúšik produktov, ktoré si kupujete v rámci predplatného, ktoré je potrebné obnovovať.

Pri balíčku od Elegant Themes je však tento spôsob platby pochopiteľný. Ich predplatné totiž obsahuje pravidelné aktualizácie a technickú podporu, ktorá je vám neustále k dispozícii.

Navyše tento balík okrem spomínanej Divi témy obsahuje aj niekoľko desiatok ďalších prémiových tém2 skvelé pluginy – jeden na zbieranie e-mailových adries a druhý na zdieľanie vášho obsahu na sociálnych sieťach (obe veľmi užitočné funkcie, ktoré skôr či neskôr využijete).

Monarch – plugin, ktorý umožňuje zdieľanie na sociálnych sieťach

Bloom – plugin, ktorý je zameraný na zbieranie e-mailových kontaktov

Samozrejme, predplatné je možné kedykoľvek ukončiť v nastaveniach vášho účtu (môžete to teoreticky urobiť aj hneď po zakúpení). Téma Divi a akékoľvek ďalšie témy a pluginy, ktoré ste si stiahli, vám zostanú, iba prídete o aktualizácie a technickú podporu.

Veľkou výhodou tiež je, že licencia nie je obmedzená iba na jednu stránku. Divi teda môžete použiť na neobmedzenom množstve projektov.

A napokon, v prípade ak by ste naozaj neboli spokojní, vzťahuje sa na predplatné 30-dňová záruka vrátenia peňazí.

Výhody:

Univerzálna téma, s ktorou vytvoríte čokoľvek

✓ Nemusíte vedieť ani jeden kódovací jazyk

 Jednoduché používanie, ktoré sa rýchlo naučíte

 Pravidelné aktualizácie

Technická podpora a široká komunita

Okrem Divi je súčasťou predplatného kopec ďalších tém a pluginov

Nevýhody:

Platba formou predplatného

Nutnosť aspoň základov angličtiny*

*Ani to však nie je problém, keďže existuje aj slovenský preklad Divi témy ? V prípade, že však po anglicky vôbec neviete, bude sa vám s ňou ťažšie pracovať, nakoľko väčšina návodov a technická podpora sú v angličtine

Moje hodnotenie:

★★★★★

Viac informácií o téme Divi nájdete na jej oficiálnej stránke.

Záver

Vlastná webstránka je niečo, do čoho sa oplatí investovať. Ukazujete ňou, že to so svojim podnikaním myslíte vážne a umožňujete potenciálnym zákazníkom nájsť vás v stále rozširujúcom sa online svete.

Webstránka by mala byť profesionálna, jednoduchá, prehľadná a návštevník by mal na nej rýchlo nájsť všetky potrebné informácie. 

Verím, že tento článok vám priniesol prehľadný a podrobný návod ako vytvoriť webstránku bez programovania. Ak vám niečo nebolo jasné, ocením vašu spätnú väzbu.

V prípade, že máte akékoľvek otázky, pripomienky, odporúčania alebo sa chcete jednoducho podeliť o svoje skúsenosti s tvorbou vlastnej webstránky, budem rád, ak napíšte komentár pod tento článok.

Veľa šťastia s vytvorením vlastnej webstránky!

Páčil sa vám článok? Potešte autora a zazdieľajte ho na Facebooku!

0 komentárov

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *